Založ si blog

Óda na SA vz.58

SA vz.58

Tri kúzelné slová, ktoré mne osobne znejú ako rajská hudba a za posledné dni ich spieva každá TV stanica, či rádio, noviny, web, atď.

Čo spôsobilo tento záujem / boom / o samopal vz. 58?? Tak najprv ide o útočnú pušku a nie o samopal – to len na margo veci po technickej stránke.  Celá vec sa začala jeden pekný deň v DNV, kde si dovtedy neznámy chlapík menom LH ráno, po tom, čo normálne vstal, dal si svoju kávu možno čaj, sa pozrel do skrine na svoju krásavicu a povedal si, že je čas riešiť veci / problém /. Čo nastalo potom, ako sa veci odohrali, nie je nutné písať, kto tam bol VIE, kto o tom čítal si môže myslieť, že VIE  a pravda bude aj tak zrejme niekde inde.

Dôležité je iba to, že od tohto dňa nosia príslušníci polície do bežného výkonu  legendu menom 58 ička, rozhodol o tom MVSR  DL spolu s prezidentom PZ  JS.  To, že policajné jednotky a polícia vôbec  nemá  výcvik  v používaní uvedenej zbrane je zrejmé. Samozrejme netyká sa to útvarov špeciálneho určenia  /PPU /OPA , UOU atď./.  Mám na mysli radového policajta, ktorý už v dnešnej dobe nie je ani absolventom povinnej základnej  vojenskej služby, pre ktorého je 58ička len príťaž pri plnení každodenných povinností,  kus bezcenného železa, na ktorý samozrejme treba dávať veľký pozor, ak pominiem odstrašujúceho účinku, ktorý uvedená zbraň určite má je jeho použitie v bežnej praxi / na ulici, v meste, obci,………atď. / vzhľadom k osídleniu a výkonu zbrane /schopnosti ničiť živú silu až do vzdialenosti  800 metrov u skupinových cieľov a dostrelom 2700 metrov /nereálne – neprípustné.

Toto  ale nie je článok o správnych,  respektíve nesprávnych riešeniach problémov, ani o rozhodnutiach vedúcich funkcionárov MV nasadiť túto zbraň do bežnej činnosti polície na uliciach, toto  je článok o legende menom SA vz. 58. Predtým ako k tomu napíšem pár viet, uvádzam, že som posledných 25 rokov strávil ako príslušník najprv ČSLA/ pre mladších Československá Ľudovo demokratická armáda / potom ČSA /Československa armáda /  ………..atď. ASR a naposledy OSSR.  Počas svojho pôsobenia v armáde som bol v zahraničí a taktiež som sa zúčastnil spoločných cvičení s príslušníkmi západných aj východných armád zodpovedne môžem prehlásiť,  že nikdy by som svoju 58ičku nevymenil za žiadnu inú zbraň, ba dokonca mnoho zahraničných vojakov po tom čo ju skúsili, by ju brali všetkými desiatimi .

Americké špeciálne jednotky majú verš alebo ak chcete riekanku, chválospev alebo sňať ódu na svoju zbraň, ktorá znie asi takto: / podotýkam, len že je to preklad a možno nie gramaticky celkom presný, ale významovo je dokonalý /

toto je moja zbraň /Sa vz. 58/

takých ako je ona  je na svete veľa

ale táto je moja

bez nej som nikým a ona je ničím bezo mňa

Vyjadruje to úplné všetko, čo som chcel povedať.

Človek je tvor, ktorý je schopný  lásky k žene/muž/  k deťom ,psovi, mačke, koňovi atď. to sa považuje za normálne. Potom ľudia dokážu milovať aj neživé veci, niekto miluje svoje auto, niekto šperky a drahé kamene, iný golfové palice atď. to sa už považuje trocha za úlet, ale dajme tomu, že je to ešte v normálnych spoločensky prípustných medziach.  Ja milujem Sa vz .58. Ten, kto to číta, určite aspoň 90 %, si hneď povie, to je nejaký militantný blázon. Som vojak, už nie príslušník armády, ale vojak. Za tie roky sme strávili mnoho času spolu: ja a moja 58ička. Behal som s ňou, skákal som s ňou, spal som s ňou, žral som s ňou, aj sral som s ňou. Je to osobná zbraň vojaka. Mne nikto nemusí hovoriť, že usťová rýchlosť strely je 705 m/s a rýchlosť streľby 800 rán za min.  Bez zásobníka a bodáka váži 2,91 kg, že s každým ďalším prebehnutým kilometrom je ťažšia a ťažšia až sa pomaly ale isto mení z milovanej na prekliatu – nenávidenú.  Ak aj s ňou nestrieľate, tak ju čistíte, ak ju nečistíte aj tak ju musíte mat vždy pri sebe, je neprípustné ju odložiť. Zbraň má byť vždy na tele, ak spíte pri hlave alebo pod ňou.

Na záver len uvediem, že za najsmutnejší deň mojej služby v armáde už asi navždy budem považovať deň, keď som bol preradený na inú funkciu s čím bolo samozrejme spojené aj odňatie mojej milovanej 58ičky  a jej výmena za malú neforemnú slabú a škaredú vec z názvom Sa vz. 61 Škorpión .

Tomáš Baťa ku kríze v roku 1932

22.10.2011

Nemôžem si dovoliť to sem nedať . Tomáš Baťa ku kríze v roku 1932 „Příčinou krize je především morální bída. Přelom hospodářské krize? Nevěřím v žádné přelomy samy od sebe. To, čemu jsme si zvykli říkat hospodářská krize, je jiné jméno pro mravní bídu. Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek. V naší zemi je mnoho lidí, kteří se [...]

Všeobecná zdravotná poisťovňa – chrípka /román na pokračovanie / DIEL TRETÍ

21.10.2011

Vážený a milí poistenci VŠZP po zhliadnutí reportáže nemenovanej televízie na tému chrípka a náklady na jej liečenie mi nedá, aby som sa nepodelil so svojimi skúsenosťami s uvedenou chorobou respektíve prevenciou proti chrípke. Posledných, už ani neviem presne koľko rokov pravidelne s príchodom jesenných mesiacov absolvujem rituál očkovania proti spomínanej [...]

Svetový unikát na Slovensku ? ?

07.10.2011

Svetový unikát na Slovensku ?? Otázka počtu mestských častí v Košiciach má dve roviny. Jednou je otázka demokracie otvorenej spoločnosti, približovanie správy veci verejných občanovi. Druhou je otázka finančná. Je otázne či je na mieste mať viac mestských časti ako najväčšie a hlavné mesto Slovenska Bratislava. Mesto Košice je v tomto ohľade unikátom nielen [...]

bombic

Británia rozhodla o vydaní extrémistu Bombica na Slovensko. Odkázal, že nikam nejde

24.04.2024 22:40

Rozhodnutie súdu nie je právoplatné, môže sa proti nemu odvolať.

ATACMS, vojna na Ukrajine

Kyjev už nasadil strely dlhého doletu ATACMS. Američania ich dodali tajne

24.04.2024 20:54

Zbrane prišli na Ukrajinu tento mesiac, oznámilo americké ministerstvo zahraničných vecí.

Francois Fillon

Francúzsky súd potvrdil odsúdenie expremiéra Fillona v kauze sprenevery

24.04.2024 19:16

Sprenevery sa dopustil vytvorením fiktívneho pracovného miesta pre svoju manželku Penelope.

Vakcína / Očkovanie /

WHO: Očkovanie zachránilo za uplynulých 50 rokov najmenej 154 miliónov životov

24.04.2024 19:11

V priemere to za toto obdobie predstavuje šesť zachránených životov za minútu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 16
Celková čítanosť: 35010x
Priemerná čítanosť článkov: 2188x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy